Pages

PHD!!! tunggu saya..

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Tentang tajuk saya hari nie iaitu phd? bukan perasaan hasrat dengki tetapi Doctor of Philosophy. sekali dengar macam gayat saja nak belajar sampai ke tahap tu. Perlu korbankan waktu bersuka ria bersama keluarga, kawan kawan dan segalanya. Tapi ini semua tak mustahil jika kita mempunyai matlamat ke arah itu. Saya akui, diri ini juga inginkan  gelaran Dr seperti insan-insan lain yang berjaya. Ingin melihat wajah kegembiraan ibu dan ayah. Ingin membakar semangat adik-adik yang masih kecil. Inginkan kejayaan itu dalam genggamanku. Tak mustahil jika saya terus berusaha gigih tanpa henti. 

Biarlah waktu kegembiraan itu lenyap seketika. Bukan saya tidak mahu menghargai masa muda ini. Tetapi saya teringat akan kata-kata tokoh ulama silam yang semenangnya terkenal kerana menguasai pelbagai cabang ilmu. Tokoh tersebut ialah Ibnu Sina. 



"waktu muda adalah waktu yang sangat singkat untuk menguasai pelbagai bidang ilmu"

Jika pada waktu muda ini saya habiskan dengan perkara-perkara yang melalaikan, apakah nasib yang akan menimpa saya kelak. Mungkin orang akan berkata

"tak perlu risau, awak tu perempuan. Suami awak yang akan tanggung semua itu"

Ya.. saya tidak nafikan kebenaran itu. tetapi saya melihat pada konteks zaman yang mendatang ini. Yang semakin mencabar. Yang semakin rumit. Yang semakin maju. Takkan saya nak biarkan diri ini terus begini. Ilmu setakat paras dada sahaja. Mencukupikah? sedangkan Islam juga mewajibkan kita menuntut ilmu. Ilmu itu tidak akan pernah habis. Ilmu Allah itu ibarat laut. Mashaallah.. Ilmu yang ada dalam diri saya mungkin ibarat 2 atau 3 titik sahaja daripada air laut itu. 

Pada pendapat saya tidak salah kiranya saya nak mencari ilmu yang lebih untuk menghadapi cabaran tersebut. Alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan. Alang alang saya belajar saya tidak boleh berhenti begitu sahaja. Ilmu itu perlu saya gali sedalam-dalamnya. Mungkin orang akan kata, 

"habis tu awak nak kawin bila jika asyik ingat nak belajar saja"

Bagi saya jodoh itu urusan  Allah. Bila-bila pun ia datang saya tidak kesah. Bukannya saya nak menolak jika jodoh itu datang awal, tapi saya perlu capai matlamat saya dahalu. Aduh.. apa yang saya merapu nie. saya baru 18 tahun la.. hehehe. Abaikan.. Abaikan..

Berbalik pada topik saya iaitu PHD. saya teringat akan seorang tenaga pengajar di UPSI. Saya tidak pasti sama ada beliau seorang pensyarah.. atau sekadar part time mengajar.. Mengajar saya dalam kelas tutorial math. Saya memanggil beliau Cik Rawdah kerana beliau belum berkahwin. Orangnya masih muda. Anggapan saya mungkin umur dalam 25 atau 26 tahun. Kecil orangnya. Comel gitu. 

Pada kelas terakhir bersama beliau, beliau menyatakan yang minggu hadapannya beliau akan melanjutkan pelajaran, jadi itu kelas terakhir beliau bersama kami. Menjadi tanda tanya kepada kami. Dimana?? Bidang apa?? Peringkat apa?? Mungkinkah dia ingin melanjutkan pelajaran peringkat Master kata hati kecilku. hehe macam novel lak ayat saya kan? hehe 

Dengan penuh bersemangat saya bertanya pada Cik rawdah.

"cik rawdah.. Cik Rawdah nak sambung belajar kat mana?"

"USM kat pulau pinang"

"Owh yka. dekat la dengan rumah saya.. Bila-bila masa boleh la kita jumpa kat sana ye(sambil sengih). Cik Rawdah nak sambung Master ke?"

"Owh yka. Boleh-boleh. hehe. Ehh tak la. Saya nak sambung PHD dalam bidang math... " (jawabnya dengan sedikit merendah diri)

Gulp... tiba-tiba semua terdiam. Jantung saya bagaikan di sambar petir. Terkejut. Terkesima seketika. Mashaallah. PHD.. 

"Umur Cik Rawdah berapa ye?"

"umur saya lewat 20an" (sambil-sambil tersenyum manis)

Saya ingatkan beliau baru 26. Rupa-rupanya dah lewat 20an. Saya merasakan diri saya seperti mendapat satu semangat secara tiba-tiba. Semangat nak sambung sampai ke peringkat PHD. Moga saya diberi kekuatan untuk sampai ke peringkat itu.

selepas kelas tutorial


barisan akak-akak 


fakulti sains & math

 selamat datang.. hehe

Lalu saya bertanya pada pensyarah Hubungan Etnik saya iaitu Encik Samri tentang PHD lalu dia menjawab

"Kamu kalau nak ambil PHD pastikan kamu jangan berhenti langsung belajar. Sekarang kamu di peringkat Diploma. 3 tahun lagi kamu akan grad. Lepas tu kamu jangan kerja lagi. Terus sambung Ijazah.. Master dan PHD. Mungkin kamu akan mendapatkan title Dr tu masa umur kamu 32 atau 33 jika kamu belajar tanpa henti la."

Encik Samri

Saya mendapatkankan title itu bukanlah kerana saya terlalu mengejar dunia. Tetapi saya ingin buktikan pada semua orang bahawa tak mustahil seorang wanita Islam mampu untuk ke arah itu. Jauh niat saya untuk menyaingi kaum Adam. Tidak sama sekali. Kaum Adam tetap hebat. Saya sanjungi kalian. Tetapi biarlah kita sama-sama buka mata orang yang beragama lain tentang kehebatan wanita Islam juga. Kami juga hebat. Yeahh.. hehehe (semangat nie)

Jadi kepada bakal menjadi peneman hidup saya. Saya tidak tahu siapa awak dan saya berharap agar awak jangan muncul sekarang. Nie bukannya saya nak gatal.. Maaflah.. Mungkin terlalu awal untuk saya cakapkan benda ini. Tapi saya perlu maklumakan yang saya nak capai matlamat itu. Ayah saya menetapkan saya berkahwin selepas ijazah jika saya mahukan. Maksudnya time diploma tak boleh la. hehe.. Saya cuma nak maklumkan sahaja.. Saya berharap agar awak tidak menyekat matlamat saya ini dan saya berharap suatu hari nanti awak akan menjadi pemberi semangat pada diri saya ini. Saya bersyukur kiranya awak memahami diri saya yang mencintai Ilmu. Sekian terima kasih. 

Walaupun nampak macam saya mengejar ilmu dunia tetapi jangan risau. Ilmu akhirat takkan saya lupakan. Saya akan cuba seimbangkan kedua-duanya. Mak dan ayah saya mahukan anaknya menjadi seorang insan yang berjaya bukan sahaja didunia tetapi juga di akhirat. Mereka juga inginkan tangan saya ini yang bakal menadah doa, mendoakan mereka di akhirat nanti. Anak yang bakal memohon kepada Allah dengan sepenuh hati meminta Allah meringankan dosa-dosa mereka didunia. Anak-anak yang di rahmati Allah.. Insyaallah.. Saat hati merindui mereka..  hanya gambar menjadi pengubatnya. 

Ya allah, kau muliakanlah Ibu dan Ayahku..

saya bahagia dengan kalian <3


bakal Dr Nico



0 gosip anda:

´