Pages

Perihal motosikal

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Seperti manusia lain, saya juga mempunyai pahit manis dalam permulaan naik motosikal. Bermula pada darjah 5. Masa tu masih terlalu muda untuk naik motosikal. Zaman dulu-dulu. Bukannya macam zaman sekarang. Kalau sekarang nie kalau dajah 5 dah merempit kat atas jalan raya dengan tak pakai helmet. Cukup berani gelagat adik-adik kita sekarang. Tak tau lah apa nak jadi. Huh geram betul.

Menjadi kebanggaan pada diri saya apabila dapat menunggang motosikal sambil membawa adik-adik untuk meronda di kawasan kampung. Rasa dunia nie saya yang punya. hehe. Cantik ayat noh. tak apa. Blog saya. Belajar menunggang moto honda EX5. Merata tempat saya menunggang. Di Pulau Pinang, di UIA, di Kedah. Pokoknya meratalah ye.. Akhirnya saya menamatkan zaman menaiki motosikal tanpa lesen pada bulan Jun 2012. Alhamdulillah cuma sekali sahaja test JPJ. 

Antara kenangan manis masa mula-mula belajar naik motosikal:-

  1. Pada suatu petang, saya menaiki moto untuk ke kedai Pak Ngah Latip bersendirian. Untuk ke kedai, saya perlu lalu lorong yang kecil. lorong yang terletak di antara rumah sewa dah pagar besi. Hanya muat untuk sebiji moto saja pada satu masa. Dengan bangganya saya pun menunggang motosikal. Tiba di tengah-tengah lorong, tiba-tiba kelihatan kekumpulan lembu datang dari arah hadapan saya. Saya mula gelabah. Hilang punca dan arah. Dengan menggunakan akal saya yang pendek ketika itu terus saya tongkatkan moto di situ lalu saya sembunyi di belakang rumah sewa. Almaklumlah, kurang berani. Bukannya takut. Saya cuba intai sedikit demi sedikit untuk mengetahui perkembangan lembu-lembu tersebut. (mantop gila ayat). Akhirnya saya lihat lembu itu telah berlalu. Fuh.. lega hati nie. Terus saya keluar dari tempat persembunyian saya untuk dapatkan moto saya balik. Alangkah SUWITnya bila saya tengok lembu-lembu tu dah terbalikkan moto saya. Bagus punya lembu. Saya dah bagi jalan pon masih mau cari gaduh lagi dengan saya. Madu dibalas dengan Tuba. hehe.. Tapi takpa. Moto tu sikit pon tak terjejas. Alhamdulillah. Yang pentingnya saya selamat dari ancaman lembu-lembu tesebut.. PENGAJARAN: lembu tak kacau orang aih. Jangan buat teruk ye lepas nie. hehe..

hasil usahaku selama beberapa tahun. =)

Banyak lagi kenangan yang tak dapat saya lupakan masa mula bertatih dalam menunggang motosikal nie. Ada yang kenangan hampir-hampir saya langgar Pakistan jual kapet.. Tu la Cik abg.. sapa suruh nek basikal tengah jalan.. Saya budak baru belajar time tu.. hehe.. Yang selebihnya saya akan ceritakan pada post seterusnya. Thanks kerana membaca.. hehe

0 gosip anda:

´