Pages

Ops.. tersilap orang..

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Mengenangkan kembali kenangan bersama kawan-kawan di KHAR membuatkan saya rasa rindu pada mereka. Rindu nak bergelak dengan mereka. Rindu nak berjalan-jalan dengan mereka. Rindu nak bersembang dengan mereka. Rindu pada semuanya. Bila ada dirumah mulalah rindu di sana. Bila ada disana rindukan rumah pula. Biasalah, adat perantau yang sedang belajar.

Sambil-sambil dok belek-belek gambar-gambar kat dalam laptop tiba-tiba terjumpa gambar ketika mengayuh basikal bersama kawan-kawan. Kenangan yang sangat menarik kerana kali pertama kayuh basikal masuk dalam ladang kelapa sawit. Kenangan salah masuk geng. hehe. macam mana saya boleh salah masuk geng? Jom baca kat bawah.

Begini kisahnya,


Masa tu hari Selasa. kebetulan petang tu Dr haida, lecture BM cakap yang kelas BM petang tu dibatalkan. Jadi saya pon mengambil keputusan untuk berehat puas-puas petang tu. Penat kelas-kelas sebelum nie.  Tiba-tiba saya dapat satu mesej daripada Aqillah. Dia mengajak saya pergi jogging. katanya lemak dia dah berkumpul. Malulah. Apalah. Jadi selaku kawan yang sangat baik dan comel (hehe) saya mengambil keputusan untuk teman dia. Saya jarang menolak permintaan kawan-kawan saya. Kalau ada hal yang tak boleh nak di elakkan barulah saya tolak. Kita kalau berkawan kena pandai jaga hati kawan-kawan. Barulah kawan-kwan sayang.

Kebetulan masa tu saya sedang mesej dengan kawan ( Si bakal Ir). Mesej antara Si bakal Ir dan Aqillah masuk serentak. Jadi saya terkeliru. Walaupun menggunakan smart phone, tapi tak la smart mana pon.  Mesej daripada Aqillah tak naik kat notification saya.  Tengok!!! kan dah tak smart... Jadi saya tak perasan yang Aqillah ajak saya jogging pada pukul 6.00. Saya masih menunggu mesej daripada Aqillah untuk set waktu walaupun pada hakikatnya memang dah masuk mesej tu..


Lebih kurang pukul 4 petang saya bagitau dekat Aqillah dan Si bakal Ir yang saya nak tidur sekejap sebelum pergi jogging petang nie. Biasalah. Mengumpul tenaga sebelum menghabiskan ia diwaktu jogging. krohh.. krohh.. Tidur punya tidur sampailah saya dengar handset saya bunyi. Tertera kat skrin tu nama "Kak Yana". Classmate saya. Saya pun terus angkat. Saya tengok jam dah pukul 5. Mungkin Aqillah dah nak pergi agaknya bersama Kak Yana.

"Assalamualaikum kak yana, kenapa?"

"Waalaikumsalam fatin, nak ikut kak yana jogging ark? kami dah ada kat bawah nie. "

"Owh.. oke. oke.. tunggu sat. Satgi saya turun. Saya baru bangun tidur nie."

"Oke.. oke.. cepat sikit tau.. Kami tunggu kat bawah k"

"Oke..... =)"

Lepas-lepas solat terus saya bersiap semua dan turun ke bawah. Saya tengok kat bawah dah ada Si Julieta, Dora, Kak Aida dan Kak yana. Saya pon terfikir. Mana si Aqillah nie. Tadi cakap suruh cepat sangat. Nie dia pon tak ada lagi. MMmmmm... Mungkin dia dah pergi dulu dengan geng-geng dia. Nanti kami berjumpa di mana-mana. Saya beranggapan demikian. Tanpa banyak bersoal terus saya ikut mereka. Baru bangun tidur. Mana la nak cakap sangat kan. Mood masih di tempat tidur. Kami berjalan menuju ke kedai sewa basikal.

Saya menjadi pelik. Aikk.. tadi cakap nak jogging. tapi naik basikal pulak. Dah la saya tak bawak duit. Tapi tak apalah. Saya ikut saja sebab mereka nak naik jugak. pinjam dulu duit Si Julieta. Terus pilih basikal-basikal yang ada. Lepas pilih basikal, kami pun teruskan berkayuh masuk dalam ladang kelapa sawit tu. Di pertengahan jalan saya tiba-tiba terfikirkan Aqillah. Jadi saya bertanya pada Kak Yana.

"Kak Yana, Aqillah dah gerak dulu ka?"

"Aqillah?? eh.. Kak Yana tak tau la.. Kenapa??"

"Aik, bukan ka Aqillah pon join sekali petang nie?"

"Eh tak la.. Kak Yana tak dak ajak pon Aqillah..  Kami rancang kami ja. sebab tu la ajak Fatin sekali.. "

Saya terus diamkan diri. Rasa tak sedap hati pun ada. habis tu macam mana perjanjian saya dan Aqillah nak jogging sekali. Tiba-tiba mesej masuk.

"Fatin, nak p ark jogging" dari Aqillah

Barulah saya perasan yang Aqillah dan Kak Yana adalah geng yang berbeza. Saya ingatkan Aqillah pergi sekali dengan Kak Yana. Rupa-rupanya tak. Rasa bersalah sangat-sangat pada Aqillah. Apalah yang saya nak jawab dengan Aqillah nie.

"Aqillah, aku ada hal sikit nie. Satgi aku p bilik hang k. Maaf sangat-sangat." saya balaskan padanya

Dia tidak berkata apa-apa. mungkin redha saja dengan jawapan saya. Kami teruskan juga kayuhan kami. Sambil-sambil dok tangkap gambar.. hehe.. Pusing-pusing KHAR. Lepas tu terus pergi makan. Lepas sahaja makan terus saya naik ke rumah Aqillah. Saya terangkan apa yang terjadi. Ada berlaku sedikit salah faham. dengan muka yang agak bersalah saya terus bercerita. Muka Aqillah dah nampak tanda-tanda nak merajuk.. Saya terus memujuk.. Lalu dia marahkan saya..


"Kalau lemak aku bertambah lagi hang la punya sebab" sambil gelak-gelak


Saya terus ketawa mendengar rungutan Aqillah. Sesi meminta maaf terus di jalankan. Akhirnya dia memaafkan saya. hehe.. Thanks Aqillah. Nanti kita peri jogging lagi ye. Insyaallah lepas nie tak salah geng dah.



kak yana


dora


kak aida &saya


baru bangun tidur terus naik beskal



julieta

kanak-kanak riang.. =)


::Moral of the story is: Jangan cepat ikut orang. tanya dulu.. hehehe











0 gosip anda:

´