Pages

mengikat nafsu dengan berpuasa

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Nafsu makan.. nafsu makan dan nafsu makan. Tolonglah kasihan pada saya sama, saya dah tak tau nak kurangkan awak macam mana. setiap masa mesti akan ada benda yang saya kunyah tanpa henti. asal saya nak study saja saya lapar, nak ke kelas pon lapar, dalam kelas pun lapar kesimpulannya lapar sedang merajai diri saya sekarang sehinggalah saya digelar budak kuat makan. terima kasih pada yang memberi pengiktirafan tersebut. sesungguhnya saya sangat terrharu. ^_^ ada yang menegur saya kelihatan agak sihat(chubby) sekarang. Alhamdulillah jawab saya sebab saya tengah bergembira. Jawapan yang agak hipokrik untuk menghilangkan rasa bimbang di hati. hehe


sekadar hiasan

dok nampak gaya macam nak tambah berat saja nie. tunggu la dua tiga bulan lagi kalau dok ikut sangat nafsu. XxxL mungkin. hehe. pipi dah macam p gym. rasa dah macam tumbuh muscle(balaghah). ^_^ kadang-kadang tak boleh nak fokus dalam kelas. dalam otak dok bayang makan saja. dok fikir nak balik awal. makanan sedang menanti.

Jadi saya berazam untuk berpuasa hari nie. Niat tu bukanlah sebab nak diet. Niat tetap kerana Allah. Insyaallah jika diberi kekuatan saya nak berpuasa hinggalah jumaat nie. kiranya sampai balik kampung la. nanti biar makan banyak-banyak kat rumah. makan apa yang mak masak. kakak masak. makanlah sepuas hati. =) kalau kat sini kena pandai-pandai bajet la. sehari kalau boleh nak makan kurang daripada RM3.00(beli lauk). kalau hari yang tak puasa kadang-kadang menjangkau sehingga RM5 nampak dak perbezaannya?

banyak hikmah puasa nie. antaranya:-


a.   To feel better physically and mentally (merasa lebih baik secara fizikal dan mental).
b.   To look and feel younger (merasa lebih muda).
c.   To clean out the body (membersihkan badan)
d.   To lower blood pressure and cholesterol levels (menurunkan tekanan darah dan kadar lemak.
e.   To get more out of sex (lebih mampu mengendalikan seks).
f.    To let the body health itself (membuat badan sihat dengan sendirinya).
g.   To relieve tension (mengendurkan ketegangan jiwa).
h.   To sharp the senses (menajamkan fungsi sense).
i.    To gain control of oneself (memperolehi kemampuan mengendalikan diri sendiri).
j.    To slow the aging process (memperlambat proses penuaan)


sumber dari ==> hikmah puasa banyak lagi sebenarnya hikmahnya. kalau nak tau lebih lanjut klik link tadi tu. =) ada jugak hikmah dari sudut sainsnya.


bakal XxxL mungkin =P

0 gosip anda:

´