Pages

Rakyat menangis Menteri Tersenyum.. Minyak Naik Lagi

Assalamualaikum  dan Salam Sejahtera.

"Petrol di Malaysia jauh lebih murah dari negara jiran"
Nie statement yang puak-puak tak faham-faham nak bandingkan.

Bagi mereka yang masih tak faham,kenapa rakyat marah bila petrol di Malaysia naik, let me share 1 analogi kasi korang faham.

Contoh paling mudah adalah Nasi Arab Chicken Mandy. Kalau aku makan sendiri di rumah aku (aku masak sendiri sebab bujang... hahaha), kosnya cuma RM12 saja.

Tapi, kalau aku gi makan benda yang sama di rumah jiran sebelah, kosnya jadi RM25. Kenapa mahal sangat walhal berjiran? sebab jiran aku tak reti masak Nasi Arab Chicken Mandy. Dia terpaksa beli di Al-Rawsha pada harga RM25 sepinggan.

Now, kita di Malaysia sebagai oil-producing country, sepatutnya dapat nikmati harga petrol lebih murah. Nak bandingkan dengan negara jiran yang bukannya oil-producing country macam Thailand, Vietnam, Laos, Myammar, Philippines buat apa? Sah-sah negara mereka harga petrol mahal sebab mereka bukannya oil producer.

tambahan: antara rungutan rakyat..






Sekian sahaja...
copy paste from blogger fizizaidi. ^_^

tunggulah mana tau ada bantuan petrol 1 malaysia pulak lepas nie... hehehe

Syukur la Malaysia masih aman.. =D

0 gosip anda:

´